úterý 29. prosince 2015

Zřícenina hradu Veliš

Téměř jarní počasí mne v sobotu vytáhlo na menší výlet.
Kousek od Jičína se tyčí čedičový vrch Veliš a právě na něm kdysi dávno stával stejnojmenný hrad.
Z hradu setoho moc nezachovalo... jen nepatrné zbytky zdiva bašt, věže a západního paláce, které jsou pevně spojeny s čedičovým základem. O vzhledu hradu Veliše si můžeme učinit představu podle nejstaršího vyobrazení na pergamenovém plánu dvora Vokšice, který vypracoval v r. 1698 zemský měřič Andreas Bernard Klauser. Protože toto vyobrazení vzniklo asi dvacet let po zboření hradu, kdy ještě stály jeho podstatné části a kdy ještě žilo dosti pamětníků, lze zobrazení považovat za věrohodné. Podle této tvořila hlavní část hradu velká hranolovitá věž, krytá sedlovou střechou s cimbuřím, umístěná asi uprostřed hradního komplexu. K věži přiléhaly na západě a východě dva paláce ukončené dvěma menšími věžemi, z nichž k východní byla připojena kaple. Na severu byla předsunuta pevnostní budova s ochozem a střílnami. Přístupová cesta k západní bráně byla chráněna palisádami.
I když z hradu nezbylo téměř nic, je zezhora krásný kruhový rozhled. Dolů do "propasti" jsem se ale raději nedívala....přeci jen...bylo to o hubu.
















tady se můžete podívat na letecký pohled
http://www.interregion.cz/turistika/hrady_zamky/velis/velis_hrad.htm

6 komentářů:

  1. To tedy býval pořádný hrad!
    A teď je tam taková díra do pekel. A co je to za podivný komín? - už jsem si to našla v připojeném odkazu - observační sloup:)

    OdpovědětVymazat
  2. http://happynewyear2016-imageshd.com/wp-content/uploads/2015/12/Capture46.jpg

    Všechno nejlepší Jitko. Objímá Anna

    OdpovědětVymazat
  3. Krásný výlet, pěkné fotky. Přeji Tobě i Oskárkovi hezký rok, plný výletů a pohody!

    OdpovědětVymazat
  4. Pěkně zdokumentovaný výlet. Na Veliši jsem před pár lety byla, je škoda, že je značná část kopce odtěžená.

    OdpovědětVymazat
  5. Pamětník Oskara ze Zlaté hvězdy. Klikla jsem si, hezky jsi to psala Jitko, škoda že nepokračuješ proto, že já se tam určitě vrátím, jsou to moc milé článečky. Zdravím a přeji zdraví děvče, měj se dobře. Anna

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravím Tě Aničko. Možná je škoda, že nepokračuju, ale ono je to tak: kdysi dávno jsem založila Oskarovy stránky na estránkách a tam bylo hodně málo prostoru. Chtěla jsem to mít i s fotkama, jenže to pak už nešlo. Psala bych za cenu toho, že bych musela na druhé straně něco smazat. To jsem nechtěla, tak jsem založila nové..to je Pamětník Oskara....ale tam to bylo stejné. Tak už je to tak, jak to je a občas si tam chodím číst.

      Vymazat